We weten ons geroepen om handen en voeten te geven aan Jezus’ opdracht om om te zien naar onze naaste.
Behalve praktisch helpen bij individuele noden, sprak Jezus zich ook op allerlei manieren uit tegen hen die hun macht of status misbruikten, onrecht lieten gebeuren of actief anderen onderdrukten. Zijn woorden én daden – denk aan het ontruimen van het tempelplein vanwege het ongeremde winstbejag dat daar de boventoon voerde – maakten hem gevreesd en gehaat bij de autoriteiten en leidden tot zijn arrestatie en executie.
Ook wij zoeken naar wegen om te getuigen van Gods Rijk van vrede en gerechtigheid – desnoods ten koste van onze vrijheid. Elk van ons zoekt steeds opnieuw naar manieren om structuren van geweld en onrecht te bevragen en ontmantelen, zowel in onszelf als om ons heen, en meer ruimte te creëren voor vrede en recht.
We houden ons al decennia bezig met het geweld en de vernietiging die uitgaat van kernwapens en wapenhandel in het algemeen. Dit wapengeweld vernietigt zelfs al door de productie en het onderhoud nog vóór het gebruikt wordt, leven en ecosystemen en noodzaakt mensen huis en haard te verlaten. Ook zorgen rondom Gods schepping en de leefbaarheid van onze planeet geven we vorm in acties. Jaarlijks herdenken we, samen met anderen, op Allerzielen de vele mensen die aan de buitengrenzen van Europa stierven, veelal anoniem.
Sommige acties organiseren we zelf, bij anderen werken we samen met andere organisaties of sluiten we eenvoudigweg aan. Het gaat de ene keer om een liturgische wake of een demonstratie of mars, een andere keer om een blokkade of actie van burgerlijke ongehoorzaamheid waarbij we verwachten aangehouden te worden. We willen verantwoording nemen voor onze daden en leggen indien mogelijk aan een rechter uit waarom we doen wat we doen.
Dorothy Day, medeoprichtster van de Catholic Worker-beweging, wist zich door God geroepen om regelmatig te getuigen voor vrede en gerechtigheid, wetende dat ze daarvoor de bak in zou moeten. Zij deelde in de Catholic Worker-krant haar beweegredenen om in de weg te gaan staan of zitten van onrecht. In onze ‘n Korrel Zout beschrijven we onze pogingen zo te leven dat het goed is voor al wat leeft en reflecteren we op aspecten van onze samenleving waar we nog tekortschieten.
Er zitten bijna altijd wel Catholic Workers in de gevangenis vanwege getuigenissen voor vrede en gerechtigheid. (Kijk op www.nuclearresister.org om te zien wie er nu gevangen zitten.)
Recente voorbeelden van acties:
“When I give food to the poor, they call me a saint. When I ask why they are poor, they call me a communist.”
– Aartsbisschop Dom Hélder Câmara